یزدفردا: دكتراي افتخاري يونسكو به شهين قرباني جوان‌ترين نخبه جهان در سال 2006 اعطا شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي تفكر، شهين قرباني 17 ساله، دانشجوي رشته پزشكي، عضو آكادمي نخبگان ايران و از سوي يونسكو به دريافت دكتراي افتخاري نائل شده است.
وي داراي چهار مدال پزشكي از سوئيس، سه مدال بيوتكنولوژي براي نخستين بار در تاريخ آسيا از مالزي، كاپ بزرگ نابغه‌هاي جهان و كاپ المپياد پزشكي اروپاست.
‌قرباني هم‌چنين داراي دكتراي افتخاري علوم روسيه و علوم هوافضا، نامزد جشنواره هسته‌اي پزشكي روسيه و دو دوره جزو پژوهشگران برتر سال ايران بوده است.
وي داراي طرحي در زمينه پايلوت 12 ايستگاه فضايي جهان در ژنو است كه با فروش طرح خود به ناسا به شدت مخالفت كرده است.
در مراسمي كه با حضور شخصيت‌هاي علمي و پژوهشي برگزار شد، علاوه بر شهين قرباني از 25 دانش‌آموز خلاق و مبتكر محلات تهران در نخستين جشنواره ما مي‌توانيم نيز تقدير و تجليل به عمل آمد.
در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره‌ ما مي‌توانيم كه از سوي فرهنگسراي تفكر برگزار شد، اكبر بختياري‌ دبير جشنواره و رئيس فرهنگسراي تفكر گفت: آبان امسال با هدف شناسايي دانش‌آموزان خلاق و نوآور محلات تهران و تلاش براي افزايش روحيه خودباوري در نسل جوان ايراني نخستين جشنواره دانش‌آموزي ما مي‌توانيم با انتشار فراخواني كليد خورد.
وي افزود: طي 2 ماه با همكاري مراكز و مؤسسات علمي، پژوهشي و دانش‌آموزي از جلمه اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان، سازمان بسيج دانش‌آموزي، سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان و مؤسسه علمي آموزشي علامه طباطبايي قريب به 700 تن از دانش‌آموزان پرتلاش محلات پايتخت در عرصه دانش و پژوهش شناسايي شدند و سپس كار ارزيابي و داوري آثار و سوابق علمي و پژوهشي دانش‌آموزان آغاز شد.
بختياري اظهار داشت: براساس معيارها و شاخص‌هاي متنوع از جمله كيفيت و كميت فعاليت‌هاي پژوهشي، سوابق علمي، خلاقيت و نوآوري، كاربردي بودن آثار و ابتكارات، استعلام از مراكز علمي، پژوهشي و دانش‌آموزي و با تأكيد بر پوشش و پراكندگي موضوعي 25 دانش‌آموز به مرحله نهايي جشنواره راه يافتند.
اجراي موسيقي و نمايش با رويكرد ملي و حماسي از ديگر برنامه‌هاي مراسم اختتاميه نخستين جشنواره ما مي‌توانيم بود.
در حاشيه اين مراسم شهين قرباني، جوانترين نابغه جهان در سال 2006 به خبرنگاران گفت: در هيچ شرايطي ايده‌ها و طرح‌هاي خود را به بيگانگان نمي‌فروشم زيرا شعار من اين است كه ما برآنيم كه بمانيم و آروزيم اين است كه هميشه ايراني سربلند و پيروز داشته باشيم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا